- Paszporty
- Rezerwacja wizyty
- Cudzoziemcy
- Obywatele UE / EU citizens
- BREXIT
-
Obywatelstwo
- Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
- Uznanie za obywatela polskiego
- Zrzeczenie się obywatelstwa polskiego
- Nadanie obywatelstwa polskiego
- Uznanie za repatrianta
- Karta Polaka - świadczenie pieniężne
- Wniosek o wydanie uwierzytelnionej kopii decyzji
- Procedura repatriacyjna
- Przywrócenie obywatelstwa
- Akty prawne
- Formularze do pobrania
- Kontakt
- Poradniki
- Koordynacja świadczeń wychowawczych i rodzinnych
- Polityka społeczna
- Orzekanie o Zdarzeniach Medycznych
- Profil Zaufany ePUAP
- Ogólnopolski system informacji Obywatel
- Zgromadzenia
-
Dla osób niesłyszących
- Architektura, budownictwo
- Archiwum Zakładowe
- Działalność Regulowana, Instruktorzy
- Kościoły i związki wyznaniowe
- Ustalenie warunków zabudowy/lokalizacja inwestycji celu publicznego
- Mienie zabużańskie
- Orzekanie o niepełnosprawności
- Geodezja i kartografia
- Ratownictwo medyczne
- Rolnictwo
- Wyższe kadry medyczne
- Rejestry, wykazy
- Petycje
- Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz edukacja prawna
- Skargi i wnioski
- Deklaracja dostępności
- Polityka prywatności
- Ochrona danych osobowych - RODO
Powiaty i gminy
Procedura repatriacyjna
Procedura repatriacyjna
DOLNOŚLĄSKI |
KARTA USŁUGI | Nr: SOC-OP.0133.6.2021 |
Procedura repatriacyjna | Data zatwierdzenia: 18.10.2021 r. |
Co to jest repatriacja ? |
Repatriacja oznacza powrót do Ojczyzny osób pochodzenia polskiego, a także jest akcją prowadzoną przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, mającą na celu spełnienie etycznego obowiązku zadośćuczynienia historycznych krzywd Rodakom zamieszkałym w azjatyckiej części byłego ZSRR. W preambule ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1472) można przeczytać, że „W poczuciu głębokiej więzi z Polakami - potomkami dawnej Rzeczypospolitej, ofiarami komunistycznego terroru, przemocą zmuszonymi do opuszczenia ziemi przodków, osiedlonymi wbrew własnej woli na najtrudniejszych do zamieszkania obszarach byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich; pozbawionymi możliwości powrotu do Polski, prześladowanymi z powodu swojego pochodzenia oraz przywiązania do wiary, tradycji i umiłowania wolności, skazanymi na pracę w nieludzkich warunkach, głód, choroby i częstokroć na fizyczne wyniszczenie; którzy, mimo wszelkich przeciwności, nigdy nie wyrzekli się Polski, jej tradycji i kultury, a miłość i przywiązanie do Ojczyzny przekazali swoim potomkom - pragnąc zadośćuczynić za doznawane przez zesłańców krzywdy, (…) powinnością Państwa Polskiego jest umożliwienie repatriacji rodakom, którzy pozostali na Wschodzie". Ustawa o repatriacji umożliwia, zatem powrót do kraju osobom, które na skutek historycznych uwarunkowań nie mogły się w Polsce nigdy osiedlić. Repatriacja to także jeden ze sposobów nabycia obywatelstwa polskiego przez osoby pragnące przesiedlić się na stałe do Rzeczypospolitej Polskiej, bowiem osoba przybywająca do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wizy krajowej w celu repatriacji nabywa obywatelstwo polskie z mocy prawa z dniem przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej. |
Kogo dotyczy ? |
Wizę krajową w celu repatriacji lub decyzję o zakwalifikowaniu do wydania wizy wjazdowej w celu repatriacji wydaje, albo odmawia jej wydania konsul właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o jej wydanie, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jeżeli przemawia za tym uzasadniony interes wnioskodawcy, minister właściwy do spraw zagranicznych może wyznaczyć innego konsula. Wiza wjazdowa w celu repatriacji może być wydana osobie polskiego pochodzenia deportowanej lub zesłanej przez władze Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (warunek ten uznaje się również spełniony w sytuacji, gdy deportowanymi lub zesłanymi byli wstępni takiej osoby), która przed dniem wejścia w życie ustawy, tj. do dnia 1 stycznia 2001 roku zamieszkiwała na stałe na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej. Wiza krajowa w celu repatriacji może zostać również wydana małżonkowi i zstępnym do czwartego stopnia (oraz ich małżonkom) wcześniej wspominanej osoby. Małżonkowi repatrianta, który nie złożył wniosku o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji, a zamierza osiedlić się z nim wspólnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udziela się zezwolenia na pobyt stały (wniosek w sprawie dołącza się do wniosku o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji, a rozstrzygnięcie w sprawie zostaje podjęte przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców). |
Kiedy można nie otrzymać wizy repatriacyjnej ? |
Wiza krajowa w celu repatriacji nie może być wydana osobie, która:
|
Co należy dołączyć do wniosku o wydanie wizy repatriacyjnej ? |
Osoba ubiegająca się o wydanie wizy repatriacyjnej jest obowiązana złożyć konsulowi właściwemu ze względu na miejsce jej zamieszkania osobiście (w szczególnych przypadkach uzasadnionych osobistą sytuacją osoby, konsul może od tego odstąpić):
Podkreślenia wymaga fakt, że uznanie polskiego pochodzenia związane jest nie tylko z posiadaniem dokumentów potwierdzających pochodzenie rodziców, dziadków i pradziadków, zależy ono również bowiem od potwierdzenia związków z polskością. Po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw wewnętrznych konsul wydaje wizę krajową w celu repatriacji lub odmawia jej wydania. Minister właściwy do spraw wewnętrznych przed wyrażeniem zgody, o której mowa powyżej - zwraca się z wnioskiem do Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta Głównego Policji oraz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w razie potrzeby także do Szefa Agencji Wywiadu , Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu lub wojewody o przekazanie danych i informacji o osobie ubiegającej się o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji, mających znaczenie dla przeprowadzenia postępowania. |
Możliwość umiejscowienia aktów stanu cywilnego w polskim urzędzie stanu cywilnego |
Osoba ubiegająca się o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji, przedstawiając dowody potwierdzające posiadanie lub zapewnienie warunków do osiedlenia się, może zwrócić się do konsula z wnioskiem o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego w jednym z trybów przewidzianych w ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 709), dołączając do niego zagraniczne dokumenty umożliwiające sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego. W kolejnym etapie konsul przygotowuje dokumentację związaną z wnioskiem o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego oraz dokonuje jej tłumaczenia na język polski lub poświadcza przedłożone tłumaczenie tej dokumentacji, a następnie przekazuje wniosek oraz dokumenty, o których mowa kierownikowi urzędu stanu cywilnego wybranemu przez osobę występującą z wnioskiem. |
Zapewnienie warunków do osiedlenia się |
Aby konsul mógł wydać wizę krajową w celu repatriacji, wnioskodawca musi przedstawić dowód potwierdzający posiadanie przez niego lub zapewnienie mu przez inne osoby lokalu mieszkalnego i źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zapewnienia miejsca w ośrodku adaptacyjnym, zwanych warunkami do osiedlenia się. Dowodem potwierdzającym zapewnienie warunków do osiedlenia się jest:
Dowód potwierdzający źródła utrzymania nie jest wymagany od osób małoletnich i tych, którym przysługują uprawnienia emerytalne lub rentowe na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. |
Ośrodki adaptacyjne |
Uchwalona przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o repatriacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 858) przewidziała istnienie tzw. ośrodków adaptacyjnych. Prowadzenie takich miejsc powierzone będzie w drodze konkursu ofert wyznaczonym organizacjom społecznym, stowarzyszeniom i innym osobom prawnym, a organizowane w nich zajęcia adaptacyjno-integracyjne umożliwią przebywającym w nim osobom samodzielne funkcjonowanie w państwie. W ośrodkach zapewnia się repatriantom: 1) zakwaterowanie w pomieszczeniu odpowiednim do właściwości osobistych osób umieszczonych w ośrodku, w szczególności wieku, płci i stanu zdrowia; 2) całodzienne wyżywienie składające się z trzech posiłków, w tym jednego posiłku gorącego, oraz napojów; 3) całodobowy dostęp do pomieszczeń i urządzeń umożliwiających samodzielne przygotowanie posiłku; 4) całodobowy dostęp do pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych; 5) środki czystości niezbędne do utrzymania higieny osobistej, w tym przeznaczone dla osób małoletnich; 6) możliwość wykonywania na własny koszt, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - na koszt ośrodka połączeń telefonicznych przy użyciu urządzeń pozostających na wyposażeniu ośrodka, w tym z telefaksu; 7) bezpłatny dostęp do szerokopasmowego Internetu; 8) możliwość uczestniczenia w zajęciach adaptacyjno-integracyjnych oraz w zajęciach umożliwiających poznanie historii, tradycji i zwyczajów polskich, a także w kursach języka polskiego i kursach zawodowych. |
Małoletni |
W drodze repatriacji obywatelstwo polskie nabywa również małoletni pozostający pod władzą rodzicielską repatrianta. W przypadku, gdy repatriantem jest tylko jedno z rodziców, małoletni nabywa obywatelstwo polskie jedynie za zgodą drugiego z rodziców, wyrażoną w oświadczeniu złożonym przed konsulem. Nabycie obywatelstwa przez małoletniego, który ukończył 16 lat, może nastąpić jedynie za jego zgodą. Małoletni pozostający pod opieką nabywa obywatelstwo polskie w drodze repatriacji, jeżeli dokona jej za zgodą opiekuna wyrażoną w oświadczeniu złożonym przed konsulem. |
Decyzja o zakwalifikowaniu do wydania wizy krajowej w celu repatriacji |
Osobie, która nie posiada zapewnionego w Rzeczypospolitej Polskiej lokalu mieszkalnego i utrzymania lub miejsca w ośrodku, a spełnia pozostałe warunki do uzyskania wizy krajowej w celu repatriacji, konsul wydaje decyzję o zakwalifikowaniu do wydania wizy krajowej w celu repatriacji, decyzję tę jednak minister właściwy do spraw wewnętrznych może uchylić, jeżeli:
Minister właściwy do spraw wewnętrznych ma również obowiązek uchylić wcześniej wspominaną decyzję, jeżeli ustali istnienie podstawy do stwierdzenia nieważności decyzji, określonej w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.). |
Pierwsze kroki po przyjeździe do Polski |
Po przybyciu na miejsce osiedlenia repatriant musisz uregulować sprawy związane ze swoim zamieszkaniem i zameldowaniem. O ile wcześniej – za pośrednictwem konsulatu - nie umiejscowiłeś swoich aktów stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa itp.), to na samym początku powinieneś je zarejestrować w miejscowym Urzędzie Stanu Cywilnego. Następnie musisz udać się do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Urzędu Wojewódzkiego, aby otrzymać od wojewody potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego. Potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego jest wydawane na podstawie wniosku (do pobrania: załącznik 2), paszportu z wklejoną wizą repatriacyjną oraz po przedstawieniu odpisów aktów stanu cywilnego sporządzonych w polskim USC, dokumentów potwierdzających miejsce zamieszkania na obszarze danego województwa. Kopie wszystkich dokumentów powinieneś złożyć wraz z udostępnieniem oryginałów do wglądu celem potwierdzenia ich zgodności przez pracownika przyjmującego wniosek bądź w postaci kserokopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez notariusza. Kolejnym krokiem jest złożenie przez Ciebie w urzędzie miasta lub gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego, zameldowanie się na pobyt stały oraz wystąpienie o nadanie numeru ewidencyjnego PESEL. |
Pomoc dla repatriantów |
Zasady pomocy dla repatriantów i przybyłych wraz z nimi członków najbliższej rodziny określone w rozdziale czwartym ustawy o repatriacji przewidują możliwość udzielenia pomocy na:
Oddział Obywatelstwa Polskiego w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców nie jest organem właściwym do przyznawania wcześniej wspominanych form pomocy, w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji należy kontaktować się zatem z odnośnymi władzami tj. Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Repatriacji (dot. trzech pierwszych form pomocy) oraz właściwymi starostami (pozostałe dwie formy). Kursy nauki języka polskiego i adaptacji w polskim społeczeństwie. Udział w bezpłatnych kursach przysługuje repatriantowi oraz członkom jego najbliższej rodziny, w trakcie których mogą doskonalić swoją znajomość języka polskiego, polskiej historii i kultury, poznają podstawy obowiązującego w Polsce porządku prawnego, ekonomicznego i socjalnego oraz dowiadują o przysługujących im prawach. Organem odpowiedzialnym za organizację lub zlecenie organizacji kursów językowo-adaptacyjnych dla repatriantów jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. Osobom, którym wydano decyzję o przyrzeczeniu wydania wizy w celu repatriacji oraz członkom ich najbliższej rodziny konsul może zapewnić pokrycie kosztów uczestnictwa w kursie nauki języka polskiego w kraju zamieszkania. Osoba wspierająca repatrianta Wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania repatrianta może przydzielić mu, w drodze decyzji, na jego wniosek uzasadniony jego szczególną sytuacją, która może wynikać w szczególności z: 1) podeszłego wieku; 2) stanu zdrowia; 3) braku umiejętności adaptacyjnych; 4) niewładania językiem polskim w wystarczającym stopniu - osobę wspierającą repatrianta, którą przydziela się repatriantowi na okres nie dłuższy niż 2 lata, której zadaniem jest udzielanie repatriantowi pomocy w adaptacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, polegającej w szczególności na: 1) udzielaniu informacji o sposobie załatwienia istotnych dla repatrianta spraw z zakresu opieki medycznej, szkolnictwa, pomocy socjalnej oraz zatrudnienia; 2) wspieraniu repatrianta w załatwianiu spraw - w szczególności w zakresie sporządzania w jego imieniu pism urzędowych; 3) asystowaniu repatriantowi w podeszłym wieku podczas wizyt lekarskich. |
Informacje dodatkowe |
Dodatkowe informacje dostępne są na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji pod następującym adresem: https://mswia.gov.pl/pl/bezpieczenstwo/obywatelstwo-i-repatri/repatriacja oraz na stronach internetowych ambasad oraz konsulatów generalnych Rzeczpospolitej Polskiej. |
Podstawa prawna |
Ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji oraz ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 347). |
Karta ma charakter informacyjny i nie stanowi wykładni prawa