- Informacje podstawowe
- Wydziały
- Dyrektor Generalny
- Delegatury Urzędu
- Administracja
-
Programy
- Pomoc Ukrainie
- Program rządowy „Rodzina 500 plus”
- "Mieszkanie +" - Krajowy Zasób Nieruchomości
- Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
- Telefon interwencyjny dla użytkowników dróg
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- Historia i Pamięć
- INTERREG
- Razem bezpieczniej
- Bezpieczna i przyjazna szkoła
- Bezpieczna+
- Posiłek w szkole i w domu
- Program Dożywiania
- Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch”
- Krajowy Plan Działania Przeciwko Handlowi Ludźmi
- Informacja o możliwości uzyskania pomocy przez osoby pokrzywdzone przestępstwem
- Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2023
- Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej
- Program wspierający rozwiązywanie problemu bezdomności
- Wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin
- Rządowy Program dla Rodzin Wielodzietnych
- Ogólnopolskie badanie liczby osób bezdomnych
- Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020
- Rządowy program "Książki naszych marzeń"
- Program Wieloletni „Senior+”
- Opieka 75+
- Program "Dobry Start"
- Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020
- Niepodległa
- Fundusz Solidarnościowy
- Program Osłonowy – Wspieranie JST w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w okresie epidemii COVID-19
- Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów poprzez Wsparcie Lokalnej Infrastruktury Drogowej
- Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019
- Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021 - 2030
- Program rozwoju rodzinnych domów pomocy
- Dodatki mieszkaniowe COVID-19
- Korpus Wsparcia Seniorów
- Wspólne rozwiązanie zarządzania kryzysowego i współpracy sił bezpieczeństwa w ramach fali uchodźczej osób z Ukrainy na granicy czesko-polskiej
- Zdrowie Publiczne
- Akty prawne
- Przetargi
- Ogłoszenia, obwieszczenia
- Projekty realizowane przez DUW
- Przeciwdziałanie przemocy domowej
- Regionalny System Ostrzegania
Powiaty i gminy
INTERREG
Informacje podstawowe dotyczące Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska
23 czerwca 2015 r. Komisja Europejska zaakceptowała Program Interreg V-A Republika Czeska – Polska. Program odpowiada na kluczowe wyzwania polsko-czeskiego pogranicza i będzie wspierał projekty w zakresie wspólnego zarządzania ryzykiem, rozwoju potencjału przyrodniczego i kulturowego, poprawy jakości edukacji oraz współpracy instytucji i społeczności. Jest to jeden z kilku programów współpracy transgranicznej, które będą wdrażane na polskich granicach w perspektywie finansowej 2014-2020.
Obszar Programu, położony na polsko-czeskim pograniczu, tworzą regiony NUTS 3, które obejmują 5 czeskich krajów: Liberecki, Hradecki, Pardubicki, Ołomuniecki i Morawsko-Śląski oraz 6 polskich podregionów: bielski i rybnicki (województwo śląskie), jeleniogórski i wałbrzyski (województwo dolnośląskie), nyski i opolski (województwo opolskie). Do obszaru wsparcia po stronie polskiej należy ponadto powiat strzeliński (podregion wrocławski w województwie dolnośląskim) i powiat pszczyński (podregion tyski w województwie śląskim).
Program współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (budżet Programu wynosi ponad 226 mln euro) oraz środków krajowych – prywatnych i publicznych, które zapewniają beneficjenci (wkład własny).
Najwięcej, bo ponad połowa środków programu (tj. około 135, 7 mln euro), zostanie zainwestowana w rozwój potencjału przyrodniczego i kulturowego na rzecz wspierania zatrudnienia. Dofinansowane będą działania mające na celu zachowanie i odnowę atrakcji kulturowych i przyrodniczych, wykorzystanie niematerialnego dziedzictwa kulturowego, oraz promowanie zasobów przyrodniczych i kulturowych regionu. Ponadto wparcie obejmie projekty ukierunkowane na poprawę infrastruktury transportowej w celu transgranicznego udostępnienia i wykorzystania kulturowego i przyrodniczego dziedzictwa regionu.
Kwota 54,5 mln euro skierowana zostanie na rozwój współpracy instytucji i społeczności. Wspierane będą inicjatywy służące wzmacnianiu integracji na poziomie lokalnym, współpracy społeczeństwa obywatelskiego, instytucji administracji publicznej oraz tworzeniu i rozwoju transgranicznych sieci współpracy.
W obszarze wspólnego zarzadzania ryzykiem, kwota 12,2 mln euro wesprze działania skierowane na rozwój wspólnych lub połączonych systemów zapobiegania, monitorowania, reagowania i usuwania skutków zagrożeń, zwiększenie zdolności służb ratowniczych i porządkowych do skutecznego podejmowania działań oraz specjalistyczne przygotowanie pracowników jednostek ratowniczych i porządkowych oraz jednostek zarządzania kryzysowego.
W dziedzinie edukacji dofinansowane zostaną wspólne szkolenia, kursy, programy edukacyjne, przedsięwzięcia dotyczące współpracy między instytucjami edukacyjnymi a instytucjami rynku pracy oraz rozwój kształcenia językowego w ramach systemów oświaty. Na ten cel przeznaczone zostanie 10,2 mln euro.
Maksymalna wysokość dofinansowania projektów wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych.
Część środków będzie realizowana za pomocą szczególnego narzędzia do wspierania projektów o znaczeniu lokalnym mających odziaływanie transgraniczne. Narzędziem tym jest Fundusz Mikroprojektów, który podobnie jak w poprzednich okresach programowania, zarządzany jest przez euroregiony.
Podstawowym gremium decyzyjnym Programu jest Komitet Monitorujący (KM). Komitet Monitorujący złożony jest z reprezentantów odpowiednich podmiotów z Republiki Czeskiej oraz Rzeczpospolitej Polskiej, z poszanowaniem zasady partnerstwa. W celu zapewnienia całościowego podejścia merytorycznego do realizowanych interwencji, w skład Komitetu Monitorującego, poza instytucjami włączonymi we wdrażanie Programu, wchodzą także reprezentanci partnerów gospodarczych i społecznych, organizacji pozarządowych i instytucji zajmujących się ochroną środowiska. KM jest odpowiedzialny przede wszystkim za wybór projektów, monitorowanie postępów osiąganych w ramach realizacji osi priorytetowych oraz celów Programu.
Funkcję Instytucji Zarządzającej (IZ) pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Departament Europejskiej Współpracy Terytorialnej. IZ jest odpowiedzialna za zarządzanie i wdrażanie Programu ponoszącą całkowitą odpowiedzialność za realizację Programu w okresie jego wdrażania.
W realizacji zadań, wynikających z przepisów UE, IZ jest wspierana przez Instytucję Krajową (IK). IK odpowiada za realizację Programu na obszarze wsparcia na terytorium Polski. Funkcję IK Programu pełni minister właściwy ds. rozwoju regionalnego w Rzeczypospolitej Polskiej. Realizację zadań IK zapewnia Departament Współpracy Terytorialnej Ministerstwa Rozwoju RP.
Zadania Instytucji Certyfikującej (IC) wykonuje: Ministerstwo Finansów Republiki Czeskiej Departament: Fundusz Narodowy, które odpowiedzialne jest za ogólne zarządzanie finansami w zakresie środków przyznanych ze źródeł UE. IC opracowuje i składa wnioski o płatność oraz przyjmuje płatności od KE za cały Program.
Podmiotem zapewniający wsparcie administracyjne na rzecz IZ i IK oraz promocję Programu jest Wspólny Sekretariat (WS). Ponadto, WS odpowiada m.in. za przyjmowanie oraz ocenę wniosków projektowych, przygotowywanie materiałów na posiedzenia KM oraz organizację posiedzeń KM, przygotowanie Decyzji w sprawie udzielenia dofinansowania/Umów o dofinansowanie projektu oraz dokonywanie ich zmian, kontrolę osiągnięć współpracy transgranicznej i efektu transgranicznego w czasie trwania i po ukończeniu realizacji projektu. Funkcję Wspólnego Sekretariatu dla Programu pełni Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej. WS ma swoją siedzibę w Republice Czeskiej, w Ołomuńcu.
Niektóre działania WS wspierane są przez Podmioty Regionalne (PR), którymi po stronie czeskiej są urzędy krajskie, a po stronie polskiej urzędy marszałkowskie. PR w szczególności prowadzą działania informacyjne i promocyjne, szkoleniowe w regionach oraz zapewniają wnioskodawcom konsultacje związane z Programem.
Państwa członkowskie – Republika Czeska i Rzeczpospolita Polska wyznaczyły Kontrolerów, którzy są odpowiedzialni za weryfikację wydatków zadeklarowanych przez partnerów projektu. Podmiotem wyznaczonym do wykonywania zadań w zakresie kontroli I – go stopnia po stronie polskiej, na obszarze województwa dolnośląskiego jest Wojewoda Dolnośląski.
Szczegółowe informacje oraz aktualne dokumenty znajdują się na stronie internetowej Programu.
Zgłaszanie nieprawidłowości, w tym w szczególności nadużyć finansowych
Krajowy Kontroler zobowiązuje się przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych na najwyższym poziomie, zasad rzetelności, obiektywizmu i uczciwości oraz pragnie być postrzegany jako przeciwny nadużyciom i korupcji w sposobie prowadzenia swojej działalności.
Każda informacja dotycząca nieprawidłowości, w tym w szczególności odnośnie nadużyć finansowych, związanych z realizacją Programu Interreg V-A Republika Czeska - Polska może być zgłaszana bezpośrednio do Instytucji Zarządzającej, za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: protipravnijednani@mmr.cz.