- Informacje podstawowe
- Wydziały
- Dyrektor Generalny
- Delegatury Urzędu
- Administracja
-
Programy
- Pomoc Ukrainie
- Program rządowy „Rodzina 500 plus”
- "Mieszkanie +" - Krajowy Zasób Nieruchomości
- Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg
- Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
- Telefon interwencyjny dla użytkowników dróg
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- Historia i Pamięć
- INTERREG
- Razem bezpieczniej
- Bezpieczna i przyjazna szkoła
- Bezpieczna+
- Posiłek w szkole i w domu
- Program Dożywiania
- Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch”
- Krajowy Plan Działania Przeciwko Handlowi Ludźmi
- Informacja o możliwości uzyskania pomocy przez osoby pokrzywdzone przestępstwem
- Rządowy Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej na lata 2024-2030
- Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej
- Program wspierający rozwiązywanie problemu bezdomności
- Wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin
- Rządowy Program dla Rodzin Wielodzietnych
- Ogólnopolskie badanie liczby osób bezdomnych
- Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020
- Rządowy program "Książki naszych marzeń"
- Program Wieloletni „Senior+”
- Opieka 75+
- Program "Dobry Start"
- Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020
- Niepodległa
- Fundusz Solidarnościowy
- Program Osłonowy – Wspieranie JST w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy Domowej
- Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w okresie epidemii COVID-19
- Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów poprzez Wsparcie Lokalnej Infrastruktury Drogowej
- Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019
- Program integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021 - 2030
- Program rozwoju rodzinnych domów pomocy
- Dodatki mieszkaniowe COVID-19
- Korpus Wsparcia Seniorów
- Wspólne rozwiązanie zarządzania kryzysowego i współpracy sił bezpieczeństwa w ramach fali uchodźczej osób z Ukrainy na granicy czesko-polskiej
- Rządowy program wsparcia powiatu w organizacji i tworzeniu rodzinnych form pieczy zastępcze
- Rządowy program dofinansowania wynagrodzeń - dodatki motywacyjne 1000 zł.
- Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe
- Projekt "Profesjonalne wsparcie w zakresie wdrażania przepisów ustawy o ekonomii społecznej"
- Zdrowie Publiczne
- Akty prawne
- Przetargi
- Ogłoszenia, obwieszczenia
- Projekty realizowane przez DUW
- Przeciwdziałanie przemocy domowej
- Regionalny System Ostrzegania
Powiaty i gminy
Krajowy Plan Działania Przeciwko Handlowi Ludźmi
Krajowy Plan Działań przeciwko HandlowiI Ludźmi na lata 2016-2018
Krajowy Plan Działań przeciwko Handlowi Ludźmi na lata 2016 – 2018 jest kolejnym z następujących po sobie dokumentów określających zadania z zakresu przeciwdziałania handlowi ludźmi. Pierwszy tego typu dokument pt. Krajowy Program Zwalczania i Zapobiegania Handlowi Ludźmi został przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu 2003 r. Począwszy od 2009 r. nazwa dokumentu uległa zmianie na Krajowy Plan Działań przeciwko Handlowi Ludźmi.
Celem głównym Planu jest stworzenie warunków koniecznych dla skutecznego przeciwdziałania handlowi ludźmi w Polsce i wsparcie ofiar tego przestępstwa.
Zasadnicze kierunki działań na lata 2016 – 2018
Zadaniem priorytetowym na kolejne lata jest w pierwszej kolejności usprawnienie Krajowego Mechanizmu Referencyjnego (KMR) m.in. poprzez usystematyzowanie zasad jego funkcjonowania, wzmocnienie kompetencji organów ścigania w zakresie identyfikacji ofiar handlu ludźmi, a także rozszerzenie instytucjonalnego zaplecza w kwestii profesjonalnego wspierania ofiar tego procederu (w tym ofiar małoletnich). W tym celu planowane jest m.in. zainicjowanie prac nad stworzeniem dokumentu dotyczącego zasad funkcjonowania KMR, opracowanie i wdrożenie Algorytmu postępowania dla funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej w przypadku ujawnienia przestępstwa handlu ludźmi oraz wdrożenie wojewódzkich zespołów do spraw przeciwdziałania handlowi ludźmi do działania w charakterze regionalnych mechanizmów referencyjnych.
Zgodnie z art. 22 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, wojewoda jest odpowiedzialny za koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia ofiarom handlu ludźmi.
Od dnia 2 czerwca 2015 roku w Województwie Dolnośląskim działa powołany przez Wojewodę Dolnośląskiego Dolnośląski Zespół do spraw Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi.
Cele Zespołu:
- Stworzenie platformy skutecznej wymiany informacji dotyczącej przeciwdziałania handlowi ludźmi na terenie Województwa Dolnośląskiego;
- Skuteczne propagowanie wiedzy o handlu ludźmi wśród społeczeństwa i instytucji uczestniczących w procesie wsparcia ofiar handlu ludźmi w celu nabycia umiejętności szybkiego rozpoznawania ofiar, niezwłocznego przekazywania informacji o nich właściwym instytucjom pomocowym oraz udzielania skutecznej pomocy ofiarom tego zjawiska;
- Stworzenie aktywnej siatki współpracy administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji uczestniczących w procesie rozpoznawania ofiar handlu ludźmi i skutecznego udzielania pomocy;
- Poprawa sytuacji ofiar handlu ludźmi na terenie województwa dolnośląskiego;
- Opracowanie diagnozy przygotowania administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji pomocnych w procesie wspierania ofiar handlu ludźmi w zakresie zasobów ludzkich i materialnych na terenie Województwa Dolnośląskiego;
- Spowodowanie wprowadzenia do programów szkolnych tematyki handlu ludźmi i niebezpieczeństw związanych z tym zjawiskiem;
- Stworzenie listy najważniejszych problemów pojawiających się w procesie rozpoznawania ofiar handlu ludźmi i udzielania im pomocy oraz zaproponowanie skutecznych sposobów ich rozwiązania.
Zadania Zespołu:
- Stworzenie i koordynowanie współpracy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wsparcia ofiar handlu ludźmi i ścigania przestępstw związanych z handlem ludźmi;
- Propagowanie wiedzy o handlu ludźmi poprzez działania informacyjne i kampanie społeczne na temat handlu ludźmi i zagrożeń, jakie mogą towarzyszyć między innymi podejmowaniu nielegalnej pracy;
- Analiza zjawiska handlu ludźmi na terenie Województwa Dolnośląskiego oraz opracowywanie analiz i raportów;
- Wymianę informacji pomiędzy członkami w zakresie realizowanych projektów związanych z handlem ludźmi;
- Analiza przepisów prawa dotyczącego handlu ludźmi i możliwości doskonalenia współpracy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w procesie wspierania ofiar handlu ludźmi;
- Współpraca z wojewódzkimi zespołami do spraw handlu ludźmi w sąsiednich województwach;
- Stymulowanie powstania i współpraca z zespołami do spraw handlu ludźmi w dolnośląskich powiatach;
- Przeszkolenie członków Dolnośląskiego Zespołu ds. Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi w tematyce przeciwdziałania handlowi ludźmi;
- Realizacja Krajowego Planu Działań, zgodnie z określonymi w nim zadaniami dla instytucji czy organizacji, którą reprezentuje członek Zespołu;
- Przygotowywanie informacji z zakresu diagnozowania i analizy potencjalnych zagrożeń związanych z handlem ludźmi w ramach kompetencji reprezentowanej instytucji.